Sällskapets historiska årsmöte 2023

Wermländska Sällskapets årsmöte gick av stapeln den 29 mars och där blev Katarina Leoson direkt historisk genom att bli vald till Sällskapets allra första kvinnliga ordförande i Sällskapets drygt 200-åriga historia. Katarina är den 28:e ordförande att leda arbetet i direktionen.

Nils Gunnar Billinger, som varit ordförande i 14 år, ledde årsmötet och tackades för sina framgångsrika år på posten. Även ledamoten Nils Eliasson avtackades för sitt arbete i direktionen och Nils kommer nu istället ingå i valberedningen. Avtackad blev också Per-Åke Byström som under sin tid som Sällskapets redaktör tagit tidningen Wermländingen till nya höjder och dessutom moderniserat vår webbplats och Facebooksida

Nyinvalda direktionsmedlemmar är Charlott Richardson som tidigare varit förbundsdirektör på Medieföretagen, Almega, och Fredrik Jönsson, professor och prefekt på Psykologiska Institutionen på Stockholms universitet.

Kulturpristagaren

Efter årsmötet delades 2023 års kulturpris ut till Isabella Lundgren. Isabella får kulturpriset för att hon är:

En värmländsk jazzsångerska av världsklass som med sin personliga röst, intensiva utstrålning och unika tolkningar hittar in i publikens hjärta och får tiden att stanna. Hennes tolkningar av bl.a. Monica Zetterlunds repertoar, så väl som Judy Garlands och klassikerna ur The American Songbook, berör på djupet när de väcks till liv av hennes unika röst”

Isabella var märkbart rörd över att bli tilldelad priset och inte mindre rörda var medlemmarna då de fick lyssna till Isabellas tolkning av Värmlandsvisan.

Foto: Lars Thorö