Torsby etta i Värmland

Torsby kommun, med sina 11,600 invånare och 1,700 företag, har återigen visat framfötterna.
För sjunde gången har Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) genomfört en öppen jämförelse inom området företagsklimat. Det genomsnittliga nöjd-kundindex-resultatet 78 ger Torsby kommun en första plats i Värmland och en 24:e plats i Sverige.
Mätningen är en servicemätning av kommunernas myndighetsutövning gentemot företagare. Frågorna rör sex myndighetsområden bland annat bygglov, brandskydd och serveringstillstånd. Frågorna besvaras inom sex serviceområden där information, kompetens och effektivitet är tre av områdena. Undersökningen 2019 omfattar 188 kommuner och 17 gemensamma förvaltningar.
Gott bemötande
– Utgångspunkten för att en myndighet ska ha högt och gott förtroende är att alla medarbetare ständigt arbetar för att man ska finnas till hands och vilja lämna god och hög service.
– Man väljer inte som allmänhet eller företagare att komma till myndigheten, utan man måste det om man söker tillstånd eller liknande och då är vår roll att kunna bemöta dem på ett gott och rättvist sätt, säger Malin Jonsson, miljö- och byggchef, Torsby kommun.
Bra samarbete är A och O
Miljö- och byggkontoret på Torsby kommun träffas varje vecka för att gå igenom alla inkomna ärenden, utöver det finns även LED-möten (LED = Lots för Enkel Dialog)
– Vi har ett bra samarbete och korta vägar mellan förvaltningar som hanterar företagsärenden., säger Eva Larsson, näringslivschef, Torsby kommun.
Ett LED-möte innebär att företag som vill etablera sig eller på något vis vill ändra eller utveckla sin verksamhet får möjlighet att träffa samtliga handläggare som berörs, vid ett och samma tillfälle. Företagaren slipper alltså att själv leta upp och kontakta alla.
Målsättningen är att det ska vara enkelt att starta, etablera och utveckla sitt företag i Torsby kommun.
Bilden: Fryksände kyrka i Torsby