Menu Content/Inhalt
Hem Om Värmland Scanias första buss såldes till Värmland
Scanias första buss såldes till Värmland
Skrivet av Anders Edström   

För 100 år sedan, den 17 oktober 1911, levererades den första bussen till Nordmarkens Automobiltrafik Aktiebolag i Årjäng. Det var den första omnibussen som det nyligen fusionerade Scania och Vabis byggde och allt talar för att det var den allra första svenskbyggda bussen. Scania i Malmö byggde det kedjedrivna chassiet medan Vabis i Södertälje stod för motor och kaross.

Att bussbolaget var Sveriges första ”motorbussbolag” råder däremot inget tvivel om. Det bildades av sex män i november 1910 för att starta busslinje mellan Åmot och Årjäng. I det första bolagsprotokollet kunde man läsa att: ”ändamålet är att förbättra kommunikationen inom Nordmarks Härad och underlätta dess förbindelse med järnväg och annan större trafikled”.

 

Bussens dryga 30 hästkrafter räckte till för att den 1,5 ton tunga bussen skulle komma upp i en medelhastighet av 20 kilometer i timmen. Den kostade 14.500 kronor och rymde tolv personer. Den första turen Årjäng-Åmot skedde den 30 november 1911, vilket väckte stor uppmärksamhet. Det finns uppgifter om att innan bussen gjorde entré hade endast två bilar kört på de primitiva vägarna i den här delen av landet. Det ska ha skett 1902 och 1905.

 

Bussbolagets styrelse konstaterade att bussen fungerade ”utmärkt väl”. Under vintern verkar trafiken ha fortsatt utan problem, men under sommaren 1912 uppstod problem med trasiga hjul och eftersom bussen skramlade så förfärligt skenade mötande hästar och arga drängar lär därför ha gillrat fällor för bussen. Andra skrönor var att om man missade bussen så var det bara att springa ikapp eftersom hastigheten var låg. Sätena ska ha varit klädda med strävt älgskinn för att passagerarna inte skulle ramla av på grund av skakningarna.

 

De dåliga vägarna slet hårt på bussen med lyktor som skakade loss, buckliga skärmar och problem med hjulen, som fick repareras efter varje tur. Redan 1914 beslöt styrelsen att den ordinarie busstrafiken skulle upphöra. Chauffören Hjalmar Kroksén från Vännacka köpte då bussen som gick uppe i Nordmarken ännu några år med bland annat hemvändande soldater som passagerare.

 

Hur slutade bussen sina dagar? Karossen blev lekstuga och chassiet användes för att dra timmer och ved till Glava glasbruk. Någon gång i början av 1920-talet kördes chassiet ut på Stora Gla och gick till botten när våren kom. Där vilar säkert fortfarande ett stycke värmländsk och svensk busshistoria.

 

Anders Edström